tisdag 16 juni 2015

Stadsodla, nej så sorgligt!

Jag log så glatt och tyckte det var alla tiders när den lilla lådan dök upp vid gatukorsningen nära mej. 
Inte världens bästa ställe precis med tanke på avgaserna men väldigt trevligt och roligt. Över lådan står också träd i en rad som kommunen klipper på sommaren. Skyddad på mer än ett sätt, från blåst, sol och regn.  
På mycket länge har den här lådan inte fått något vatten. Jorden har sjunkit ihop och växterna har sakta börjat ge upp. 
För mej som älskar att odla skär det i hjärtat när ingen sköter om lådan. 
Har varit inne på kommunens hemsida men inte hittat någon att maila. Jag använder ju inte facebook men har bett en kompis kollat runt där lite grann. Det var ett tips jag fick på hemsidan nämligen. Inget napp där heller tyvärr. 
Natten mellan den 14:e och 15:e regnade det ordetligt. Mellan 15-20 mm och lådans jord blev blöt.
Igår när jag gick förbi så hade de klippt träden och det låg löv i lådan. Jag kunde inte låta bli att plockade ur dem och konstaterade att rabarberplantan lever, jordgubbs-plantan likaså, tusenskönan bara lite och resten är ganska dött.
Det ser ut som någon/några tröttnat. Inte orkar bära vatten eller fylla på mer jord. Så himla sorgligt och K frågar varför jag bryr mej? 
Har bara ett ganska enkelt svar. För att jag tycker om gerilla-odling och stadsodling som får städer mera levande.
 
Avslutar dagens inlägg med en födelsedagsbukett till min dotter.
Scheresmin från våran gård och olikfärgade rosor från en av kusinerna. 
Grymt vackert tillsammans!

Inga kommentarer: